Interpretasi
Karya
Redza Piyadasa
Pemandangan
Malaysia Teragung
The Great
Malaysian Landscape atau “Pemandangan
Malaysia Teragung” karya Redza Piyadasa
adalah sebuah karya landskap yang menolak konvensi-konvensi di dalam catan itu
sendiri.Karya ini menjelaskan persoalan sifat seni lukis landskap di mana ia
dianggap sebagai catan dalam catan, iaitu sebuah karya yang dihasilkan di dalam
karya itu sendiri. ‘The Great Malaysia Lansdscape’merupakan penggunaan teks dan
juga karya awal beliau.Karya ini bermain dengan konflik mata-minda atau
dikotomi imej pada teks.Karya “Pemandangan Malaysia Teragung” membuka lembaran
baru kepada Piyadasa dalam membina sepenuhnya penghasilan karya-karya
konseptual lewat tahun 70 an”.
Penggunaan
typografi teks yang tercatat perkataan SURFACE, GRAVITY, HOOK, IMAGE, ZIP,
EDGE, TITLE, FRAME, SIGNATURE begitu ketara dalam karya ini.Ianya dicadangkan
oleh Piyadasa bagi menjelaskan tentang apa yang perlu ada di dalam sebuah karya
yang ideal.Dua contoh yang diberikan beliau seperti surface,iaitu permukaan
karya yang beliau hasilkan dan permukaan di dalam tingkap landskap.Karya ini
mempunyai dua lapisan iaitu, satu permukaan di atas satu permukaan yang
lain.Tindakan graviti terhasil kerana hook atau pencangkut dicadangkan digantung
sedemikian rupa dan diikat pada tali.Zip yang dikatakan popular diawal 60’an yang
sering digunakan oleh artis digambarkan dengan
dua jaluran garisan hijau secara vertical.Ini seolah-olah penegasan bagi
mengeluarkan daripada aturan teknik hard-edge. Artis abstrak ekspresionis
seperti Bernett Newman dan Clifford Still sering kali menggunakan garisan zip
ini.Ianya begitu popular dan menjadi ikutan di era kemuncak aliran ini.Trend
baru dengan penggunaan perkataan stensil digunakan oleh Piyadasa bagi memprovosikan
perbandingan superfisial antara karya Larry Rivers dan Shusaku Arakawa. Beliau
menerokai semula ekspressionis abstrak yang memberi kesinambungan dengan
menggunakan kekuatan ekspresi bahasa.
Terdapat
tiga fasa imej di dalam karya ini.Imej pertama dilukis secara hitam putih
menggunakan pensil yang mengikut aturan akademik di dalam penciptaannya.Ianya
dapat dilihat daripada gambaran imej pesawah sedang membajak di sawah padi
menggunakan kerbau,di sini terdapat penggunaan
perspektif,titik tengah,dan juga garisan grid.Imej kedua masih menggunakan
subjek yang sama,namun mula dirupakan dengan pigmen warna yang dihasilkan
menggunakan cat air,iaitu sebuah medium yang sangat akrab dengan lukisan
lanskap disebabkan sifat bahan itu yang spontan dan bersahaja.Imej ketiga pula
adalah gambar foto yang memberi gambaran secara jelas tentang setiap butiran
yang ada pada landskap itu.
Piyadasa
cuba mempersoalkan tentang aktiviti membuat gambar dan juga menjelaskan metafora
ketiga-tiga imej itu mengikut kronologi sejarah seni itu.Imej yang pertama
bolehlah dijelaskan sebagai aliran pengajaran yang di bawa oleh renaissance
yang mementingkan ketepatan dalam setiap penciptaan.Imej kedua boleh dikatakan
sebagai lukisan semi-abstrak yang wujud di dalam seni lukis moden di abad ke-20
kerana ia menekankan imej yang separa mujarad.Imej ketiga merupakan gambar foto
yang sering diterima pakai pada masa kini sebagai media seni yang kontemporari
mengikut peredaran zaman setelah terciptanya kamera.
Frame atau
bingkai merupakan satah empat segi bahawa pengkarya membahagikan luang lingkup
kepada ukuran tertentu di dalam karyanya.Ianya boleh dikatakan sebagi garisan
skop pembahagi bagi membezakan hasil karyanya dengan karya individu yang
lain.Selain itu,bingkai berperanan sebagai pelindung kepada
lukisan.Kebiasaannya,karya yang berbingkai menyampaikan maksud pelukis telah
berpuas hati dengan apa yang beliau lakukan dan sebagai penghormatan untuk
mengelakkan kerosakan imej di dalamnya terutama unsur luar yang merosakkan mutu
penciptaan lukisan asal.
Edge atau
tepian adalah ciri catan format empat segi satah yang mempunyai fungsi sama
dengan bingkai bagi membahagikan lingkungan artistik yang dihasilkan oleh artis
dan alam semula jadi.Title atau tajuk adalah label yang terdapat pada karya memberitahu
maklumat di dalam karya berkenaan seperti yang terdapat dalam karya iaitu,nama
artis,tajuk,tahun,medium atau bahan dan juga indeks.Signature atau tandatangan
dalam karya ini terdapat di sebelah bawah karya yang tertulis ‘Piyadasa 72’.Ini
menandakan ia ditulis oleh pelukis ternama serta tahun yang
dihasilkan.Tandatangan juga bermaksud bahawa lukisan ini telah siap dihasilkan.
‘The Great
Malaysia Landscape’dianggap pendekatan yang membuka fikiran baru.Ia dilihat
sebuah catan yang kritikal dan arah baru dalam pembuatannya.Dalam erti kata
lain,ia menjelaskan apa itu catan yang sebenar,menolak pendapat yang mengatakan
catan itu imej yang suci yang dilebih-lebihkan.Ianya menyoal semula pembuatan
catan bagi membuka definisi baru yang memberi alternatif lain, dan menyarankan
lorongan yang lebih segar.Catan juga boleh dianggap sebagai suatu objek yang
boleh diperbaharui. ‘The Great Malaysian
Landscape’ boleh dimartabatkan sebagai seni yang kembali menyusun nilai
kebudayaan dari satu sudut.Dari aspek yang lain,ia memperlihatkan persoalan
yang timbul pada logik yang terdapat pada penghasilan karya yang artistik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan