Interpretasi
Karya
Sulaiman Esa
Manusia dan Alamnya
Media Campuran
(1972 – 1973)
Manusia dan Alamnya
Media Campuran
(1972 – 1973)
Sulaiman
Esa menghasilkan karya ‘Manusia dan Alamnya’ 1972-1973 kerana penyertaan beliau
dalam pameran ‘Manusia dan Alamnya’ yang dianjurkan oleh Balai Seni Lukis
Negara pada tahun 1973.Sulaiman Esa telah memenangi anugerah utama bersama
sebuah lagi karyanya yang lain bertajuk Self-Portrait” (1973).Karya ini
merupakan komentar sosial yang pertama seumpamanya dihasilkan di Malaysia pada
1972.Karya ini merupakan tindakan artis terhadap dunianya,serta pengkajian
antropologi manusia dari pelbagai
dimensi,iaitu manusia yang mempunyai pelbagai sifat,fizikal dan
spiritual.Karya ini boleh dijadikan sebagai kajian akademik,sosial,seksual dan
intelektual.
Melalui karya ini,pengkarya telah
mengumpul buku lakaran dan surat-surat bagi menggambarkan setiap sudut aspek
kehidupan beliau seperti ekonomi,sosial dan spiritual dengan berdasarkan 36
poket.Berdasarkan barisan pertama,poket ini menggambarkan tentang wujudnya
beliau di dalam dunia ini dengan sijil kelahiran,kad pengenalan,pasport dan lesen
memandu bagi memberitahu bahawa beliau mempunyai kenderaan pada waktu itu.
Berdasarkan barisan
poket kedua pula,terdapat dokumen pencapaian dan kelulusan beliau dalam bidang
akademik seperti, GSC dan diploma bagi menggambarkan beliau seorang yang
intelektual.Barisan ketiga pula merupakan surat-surat daripada rakan dan lawan
bagi menunjukkan beliau seorang manusia yang mempunyai kehidupan bersosial yang
sering berhubung dan berkomunikasi.Manakala bahagian keempat pula merupakan
bahagian koleksi peribadi yang beliau kumpul dan simpan seperti buku-buku,rekod
piring hitam yang diminati, sajak, bahan bacaan dan lain-lain.
Menurut (Sabapathy dalam katalog pameran Piyadasa: An
Overview 1962-2000) “Dalam penghasilan ini. Satu lagi penghasilan permukaan
yang membawa dengan lebih dekat antara seni dan aktiviti sosial; terlalu banyak
jurang yang dibuat sehingga merugikan kedua-duanya dan oleh kerana itu
keterasingan melalui pendekatan ini ia sedikit sebanyak boleh di pertemukan
semula, walaupun tidak menyeluruh atau boleh diatasi”. Dalam karya ini,Sulaiman
Isa tidak mengikut aliran konvensional,sebaliknya mentransformasikan aktiviti sosial
kepada gambaran imej formal yang dapat diukur daripada sudut nilai estetika di
dalamnya. Secara keseluruhan isi utama karya ini adalah
aktiviti sosial. Dibuat dengan
menggunakan bahan mentah yang baik dan pendekatannya seolah-olah seperti
mengambil dan menyimpannya di dalam album setem.Ianya diperlihatkan seperti cuba
merendahkan sifat karya kepada tujuan,fungsi serta dari segi entiti dan estetik.
Melalui komponen material yang digunakan, cara persembahan karya seni ini lebih
kepada interaksi sosial.Di dalam dunia seni,karya ini merupakan dunia di mana
kepercayaan menjadi keutamaan.Sempadan perbezaan antara dua dunia (seni dan
sosial) pada waktu itu masih kecil dan sudah pasti akan dapat membentuk
kesamaan tanpa ada pemisahan.Sosial dan seni berkait rapat bagi mengungkap kepelbagaian
dan mamapu mengubah ruang serta jurang perbezaan.
Pengkarya cuba
menggambarkan kehidupan beliau sebagai manusia biasa melalui setiap baris poket
yang mengandungi aspek yang berbeza-beza.Bahagian kiri dan kanan poket menjadi ‘focal
point’ penting dan ditekankan.Objek yang digunakan seperti baju kod, tali leher
dan kasut di sebelah kiri.Manakala sejadah dan bunga mawar di bahagian
kanan.Baju kod adalah simbol perlambangan cara pemakaian barat di mana pengkarya terpengaruh kerana berada di
sana selama lima tahun.Simbol perlambangan barat ditonjolkan oleh beliau di
bahagian kanan. Manakala sejadah memberi makna beliau seorang muslim yang
mempercayai islam walaupun terdedah dengan dunia barat.Beliau masih tetap
mempercayai agamanya jauh di sudut hati. Semua ini digambarkan oleh beliau di
bahagian kiri.Pengkarya mengenal semula identitinya sebagai seorang Melayu
dengan menggunakan kain sejadah yang dinyatakan di dalam karyanya.Kongres
kebudayaan kebangsaan (1971) di mana kerajaan, masyarakat dan intelektual
dipersoalkan ‘mengapa seni pada waktu itu tidak memberi apa-apa kesan kepada
identiti,budaya dan jati diri, tetapi lebih cenderung berkiblat kepada barat’.
Melalui karya ini, beliau mula menyedari bahawa beliau mempunyai dua karakter
iaitu,mempunyai ciri-ciri fizikal kebaratan dan spiritual Melayu
islam.Berdasarkan karya ‘manusia dan alam’ ia menjelaskan bahawa walaupun
mendapat pendidikan di barat namun beliau tetap seorang muslim.
Penggunaan
material bunga, poket baju daripada nylon dan juga plastik sangat dominan di dalam karya.Ini membawa
maksud bahawa kehidupan beliau yang urban kerana sering didedahkan dengan
estetik yang artifisial. Plastik menimbulkan budaya urban yang tidak semulajadi
,kerana apa yang pada plastik hanyalah sintetik.Sulaiman Esa membawanya ke dalam masyarakat melalui
penggunaan bahan harian yang lebih mesra rakyat serta menolak elitis seni.Menurut Sabapathy
lagi “Karya yang dihasilkan daripada bahan-bahan terbuang yang dikumpulkan
sebagai penolakan terhadap persekitaran urban, ianya kini diberi nafas baru.Objek-objek
yang digunakan seperti resit pembayaran,transaksi pembayaran dan sebagainya.Ini
kerana setiap perlakuan menggambarkan keperibadian sosialnya.Kesemua objek
tersebut dimasukkan ke dalam poket yang dihasilkan daripada bahan sintetik
antara manusia dan alamnya.Ini menjadi penghubung dan peruntuh manifestasi
kehidupan urban yang diterjemahkan ke dalam dunia seni.Sulaiman Esa menafikan sifat
keindividuan seni dan membawa dirinya ke bawah.
Sebuah karya media campuran ini boleh dikategorikan sebagai
karya ‘Potret Diri’. Ini kerana Sulaiman Esa sering mengandungi campuran dalam
kehidupan beliau.Sulaiman Esa kembali menggambarkan potert diri beliau dalam
dimensi yang berbeza berbanding rakan artis lain yang ada di zamannya.Karya ini
merekodkan dengan lebih jelas lagi siapakah Sulaiman Esa walaupun tanpa wajah
beliau di dalam karya ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan